
Πραγματικότητα. Αλήθεια, πόσους συνειρμούς με τη συγκεκριμένη λέξη "αντέχει" η μόδα; Χωράει στο λεξικό της μια έννοια που στο "Αντιλεξικόν" του Θεολόγου Βοσταντζόγλου ορίζεται ως "η αληθής κατάστασις πραγμάτων, ο ωμός ρεαλισμός, η ψυχρά λογική"; Μα η μόδα είναι το κατεξοχήν πεδίο δράσης της φαντασίας, του υπερρεαλισμού, της τόλμης του να ζήσει κάποιος αυτό που δε γίνεται αν υπάρχει η
αντικειμενική παρατήρηση των πραγμάτων. Τώρα έρχεται το μήνυμα της φορέσιμης μόδας να ανατρέψει τα πάντα, να μας κάνει να ενδιαφερθούμε για το καθημερινό και να ζήσουμε τις φαντασιώσεις μας μέσα από το απλό.
"Κουράστηκα να μιλάμε για ιδέες, ας μιλήσουμε για ρούχα" δήλωνε αποστομωτικά η Mrs Prada, περιτριγυρισμένη από δημοσιογράφους, στα παρασκήνια της επίδειξης για την Α/Κ ’24 του οίκου Prada. Και να που η συγκεκριμένη συλλογή, κατά τη γνώμη μου, και κατά τη γνώμη πολλών εντέλει, ήταν άκρως εντυπωσιακή, τόσο, που λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για τα όσα θα επικρατήσουν. Η έμφαση δόθηκε στη δεξιοτεχνία, στα πολύτιμα υλικά, καμία σχέση δεν είχε με τις τολμηρές σιλουέτες ή τις έντονες γραμμές που τραβούν τα βλέμματα. Νιώθω, όμως, ότι αυτοί οι εντυπωσιασμοί κρατάνε για λίγο, σε αντιδιαστολή με τη λεπτομερή παρατήρηση που απαιτεί ένα κομμάτι, όπως αυτές οι θεσπέσιες κεντημένες φούστες ή τύπου μαντίλια που άλλαζαν άρδην όλο το look στη S/S ’24 συλλογή της Prada.

Επιτέλους, χρειαζόμαστε πραγματικά ρούχα για πραγματικές γυναίκες. Γιατί αυτό να θεωρείται βαρετό; Τόσες και τόσες συζητήσεις έγιναν στο όνομα της ήσυχης πολυτέλειας, με υπέρμαχους από τη μία και αρνητές από την άλλη να υποστηρίζουν ότι μια έννοια όπως το "wearability" είναι "κακή" για μια συλλογή, είναι η λέξη που χρησιμοποιούσαν κάποτε οι κριτικοί μόδας για να χαρακτηρίσουν συλλογές που στερούνταν φαντασίας και είχαν σχεδιαστεί μόνο με γνώμονα την εμπορική επιτυχία. Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω. Τουλάχιστον στην εποχή μας, που όλα γύρω μας είναι ρευστά και αβέβαια, το βρίσκω λογικό να θέλουμε μια γκαρνταρόμπα που να μας κρατάει γειωμένους και μέσω της ποιότητας και των artisanal λεπτομερειών της να μας κάνει να εξελίσσουμε τα δημιουργικά μας ένστικτα, επιτρέποντας στο προσωπικό στυλ να "ανθίζει".
Τα σημάδια για την επιστροφή στα βασικά ήταν εμφανή από τις συλλογές του
2023. Θυμηθείτε τον σάλο του tank top. Street style gurus, ειδήμονες της μόδας, διασημότητες και μοντέλα σε off-duty εμφανίσεις, όλες ορκίστηκαν στην επιρροή ενός τόσο, μα τόσο απλού κομματιού. Και δε δημιούργησαν βαρετά σύνολα, κάθε άλλο, βρήκαν τον τρόπο να αναδείξουν ακόμα καλύτερα μια φούστα από παγέτες, για παράδειγμα, και να την κάνουν να φοριέται υπέροχα σε μια πρωινή βόλτα στην πόλη.

Αυτό δεν είναι η ζωή; Αυτή η μείξη ετερόκλητων, μα αληθινών πραγμάτων, που καταλήγει στον εντυπωσιασμό. Φέτος, ζητήστε συγγνώμη στα tank tops και αφήστε τα για λίγο στην άκρη, όχι για χάρη ενός περίπλοκου τοπ, αλλά για χάρη του κολεγιακού πόλο. Συνδυασμένα με baggy board σορτς, blazers και σαγιονάρες ή boat shoes, τα πόλο στη συλλογή Α/Κ ’24 της Miu Miu μάγεψαν. Το ίδιο και στον Dries van Noten, με την Ivy League παλέτα και τα στυλιστικά tricks να δίνουν σε αυτό το καθημερινό βαμβακερό ζέρσεϊ κομμάτι μια street-style γοητεία. Πολύς λόγος και για το ντεμπούτο του Sabato De Sarno στον οίκο Gucci, που αφιερώθηκε στα καθόλου περίπλοκλα ρούχα, κάτι για το οποίο κατηγορήθηκε, αλλά γιατί; Κάποτε κατηγορούσαν τον ιδιοφυή Alessandro Michele για "κιτς" δημιουργίες, αλλά οι πωλήσεις του οίκου διέψευσαν τους πάντες. Τώρα θέλουμε εκείνη την υπερβολή του Michele πίσω; Σήμερα η κοινωνία χτυπά σε άλλους παλμούς και η κανονικότητα στα ρούχα είναι πιο επιθυμητή από ποτέ. Τα κροσέ πόλο με τα ασορτί πλεκτά micro σορτς του De Sarno δείχνουν τόσο φρέσκα και πλέον δεν αφορούν μόνο τις αδελφές Olsen στον οίκο Τhe Row, αλλά και έναν εξωστρεφή οίκο, όπως ο Gucci. Πηγαίνοντας τη συζήτηση και στις συλλογές του F/W 2024-25, οι διαθέσεις των σχεδιαστών έδειξαν ότι το πραγματικό τους αφορά περισσότερο από ποτέ.

Στο φινάλε της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου το μήνυμα ήταν σαφές: "Ας δημιουργήσουμε κάτι όμορφο μέσα από το καθημερινό". Και αυτό είναι τόσο ουσιαστικό, πολύ πιο ενδιαφέρον από μια σιλουέτα που μπορεί να είναι, εκτός από
υπερβολική οπτικά, και άβολη σωματικά. Η αναζήτηση της αυτοπεποίθησης
και της ομορφιάς μέσα από την ένδυση σε καθημερινή βάση ήταν ο σκοπός
του Matthieu Blazy για τον οίκο Bottega Veneta. Τα σχέδιά του ήταν φορέσιμα
και αληθινά και καθόλου, μα καθόλου βαρετά. Στη συλλογή υπήρχε μια υπέροχη ισορροπία ανάμεσα στην απλότητα και την πολυπλοκότητα των δεξιοτεχνικών λεπτομερειών. "Η ένδυση είναι αυτό που μας κάνει ανθρώπους. Όταν δε γνωρίζεις τίποτα, προσπαθείς και φτιάχνεις κάτι από τον ίδιο σου τον εαυτό" δήλωσε ο Blazy μετά το show και η προτροπή του με βρίσκει απολύτως σύμφωνη. Είναι πρόκληση να δείξεις τον εαυτό σου μέσα από ένα Τ-shirt ή ένα κλασικό σακάκι. Καιρός να το κάνουμε πράξη!