
Ο κόσμος μας αλλάζει συνεχώς και η πανδημία έχει επιταχύνει τη ψηφιοποίηση σε όλους τους τομείς. Οι περισσότεροι από εμάς αφιερώνουμε πολύ χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ σταδιακά τα όρια μεταξύ φυσικού και εικονικού κόσμου γίνονται πιο θολά. Πράγματι, μια μελέτη της Uswitch διαπίστωσε ότι τα μέλη της γενιάς Gen-Z, οι μελλοντικοί καταναλωτές του κόσμου, ξοδεύουν 9 ώρες την ημέρα μπροστά σε μια οθόνη. Έχοντας προφανώς επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό, η βιομηχανία της μόδας βασίζεται πλέον στο influencer μάρκετινγκ, του οποίου το παγκόσμιο μέγεθος αποτιμήθηκε το 2021 στο ρεκόρ των 13,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων.Όμως, πάνω που είχαμε συνηθίσει να βλέπουμε νέους influencers να εμφανίζονται συνεχώς, ένα νέο είδος τους αρχίζει να αναδύεται: οι virtual influencers.
Οι νέοι σταρ που είναι πλήρως κατασκευασμένοι από υπολογιστή, πρωτοεμφανίστηκαν πριν από λίγα χρόνια και είναι πλέον έτοιμοι να τραβήξουν τη προσοχή μας. Αν μη τι άλλο, είναι ίσως οι πιο συμβατοί με την επερχόμενη εισαγωγή της κοινωνίας στο Metaverse και τα NFT. Μάλιστα, αφού είδαμε τους πρώτους virtual Influencers να βασίζονται υπερβολικά στην εμφάνισή τους (όπως και οι φυσικοί ανάλογοι τους), βλέπουμε πλέον την επόμενη γενιά τους να βασίζεται για πρώτη φορά σε πραγματικές αξίες.
Ποια είναι η Nefele;
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Nefele που δημιουργήθηκε στο Τορίνο της Ιταλίας ως η πρώτη ψηφιακά ατελής influencer στον κόσμο, κάτι πλήρως αντίθετο με ψεύτικη "τελειότητα", που συνήθως απεικονίζεται από τους εικονικούς ανθρώπους. Πράγματι, όπως μου ανέφεραν οι ιδρυτές Filippo Boschiero, Laura Elicona και Luca Facchinetti: "Η αποστολή μας είναι να εκδημοκρατίσουμε την ομορφιά των ατελειών, αξιοποιώντας την ανθρώπινη πλευρά της τεχνολογίας CGI προκειμένου να προωθήσουμε γνήσια μηνύματα και να εξαλείψουμε τις υπάρχουσες κοινωνικές προκαταλήψεις. Η Nefele αντιπροσωπεύει τα νέα σύνορα της ψηφιακής επικοινωνίας, ως μια ψηφιακά ατελής influencer, και ως εκ τούτου θα είναι ένα καταφύγιο για όσους ψάχνουν τη διαφορετικότητα. Στόχος μας είναι να γίνουμε σημείο αναφοράς για αυτούς που θέλουν να ξεφύγουν από τη συνεχή εμμονή και το κυνήγι της ομορφιάς ώστε να μπορούν να αισθάνονται αποδεκτοί και εκτιμώμενοι".
Με το όνομά της να προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό "Nephele" (σύννεφο), ο εικονικός αυτός άνθρωπος έχει δημιουργηθεί σκόπιμα ως αρκετά "ρευστός", ώστε ο καθένας να μπορεί να δει σε αυτόν αυτό που θέλει να δει, ακριβώς όπως και όταν κοιτάζει το σχήμα ενός σύννεφου. Φυσικά, η φυσιογνωμία και τα χαρακτηριστικά του χαρακτήρα της Nefele δεν έχουν δημιουργηθεί τυχαία. Η εικονική influencer είναι περήφανη για τα σημάδια λεύκης της, τη ρευστή έκφραση του φύλου της και είναι επίσης ανοιχτή υπέρμαχος της διαφορετικότητας. Τα ζητήματα και δικαιώματα περί φύλου είναι πολύ σημαντικά για αυτή, καθώς ταυτίζεται ως nonbinary και χρησιμοποιεί πολλαπλά άρθρα.
Επαναστατική στον κόσμο των influencer, η εικονική Ιταλίδα δεν έχει δημιουργηθεί ως μία παραδοσιακά σέξι και θηλυκή περσόνα που εμφανίζεται συχνά στο Instagram. Ενώ στο παρελθόν μόνο οι VIP και τα άτομα ενός κοινωνικού υπόβαθρου μπορούσαν να συζητούν ανοιχτά τις "ατέλειές" τους, η Nefele δεν βασίζεται στο στάτους ή στο λαμπερό περιβάλλον για να κερδίσει τη φωνή και ένταξη της. Αντίθετα, αυτό που βλέπουμε για πρώτη φορά είναι η χρήση της τεχνολογίας ως εργαλείο που ωθεί την υπεράσπιση των πραγματικών ζητημάτων της ανθρώπινης κοινωνίας.
Από άποψη της "εικόνας" της, ο χαρακτήρας της Nefele έχει χρησιμοποιήσει τις τελευταία τεχνολογία των οπτικών εφέ CGI για να επιτύχει τα μοναδικά χαρακτηριστικά του προσώπου της. Οι φακίδες λεύκης (ένα χαρακτηριστικό που πολλές φαρμακευτικές εταιρείες προσπάθησαν να καλύψουν στους πραγματικούς ανθρώπους για δεκαετίες) και η ελεύθερη έκφραση φύλου γίνονται τα πολύ μοναδικά χαρακτηριστικά που αρνούνται να προσαρμοστούν στα κοινωνικά πρότυπα και επομένως θεωρούνται πρωτότυπα σημάδια ομορφιάς. Για πρώτη φορά, η τεχνολογία μπορεί να προβάλλει την ανθρώπινη πλευρά της και να διαδώσει αυθεντικά μηνύματα.
Οι εικονικοί influencers ως επιχειρηματικό εργαλείο
Εκτός από την εικόνα τους όμως, οι virtual influencers μπορούν να αποδειχθούν ως ένα πολύ σημαντικό επιχειρηματικό εργαλείο. Η Nefele, για παράδειγμα, μπορεί να λειτουργήσει ως το πρόσωπο διαφόρων εταιρειών, οι οποίες θα χρησιμοποιήσουν τη ρευστή φύση του φύλου της για να υιοθετήσουν μια πιο μοντέρνα και φιλική εικόνα. Εξαλείφοντας στερεότυπα και κοινωνικές προκαταλήψεις θα επιτρέψουν έτσι σε όλους να ταυτιστούν με τη μάρκα. Φυσικά, καθώς οι εταιρείες θέλουν πλέον να εδραιωθούν στο νεότερο – και πιο απαιτητικό – κοινό, ο virtual influencer μπορεί επίσης να βοηθήσει στο να δημιουργήσουν μια νέα διεθνή αφήγηση γύρω από την εταιρεία καθώς και την οικοδόμηση μιας κοινότητας θαυμαστών.
"Θέλαμε η Nefele να είναι "μαθήτρια της ζωής”", ανέφερε η Elikona. "Ταξιδεύει συνεχώς σε όλο τον κόσμο, προσπαθώντας να κατανοήσει την ουσία κάθε τόπου, σεβόμενη τα τοπικά έθιμα. Ως εκ τούτου, όλοι μπορούν να ταυτιστούν μαζί της. Ούσα ψηφιακός πολίτης του κόσμου και καταρρίπτοντας την έννοια του χωροχρόνου, η Nefele θα μπορούσε να τοποθετηθεί ψηφιακά στους πιο απομακρυσμένους χώρους στον πλανήτη. Αυτό ήταν πολύ σημαντικό για εμάς, ειδικά κατά τη διάρκεια του lockdown. Οι αναρτήσεις της στο Instagram την απεικονίζουν να πηγαίνει στην Καππαδοκία, τις Μαλδίβες και το Σπρίνγκφιλντ με ένα κλικ, κάτι αδύνατο στο φυσικών κόσμο".
Επιπλέον, για εταιρείες που θέλουν να βελτιώσουν τη πολιτική βιωσιμότητας και τις δομές θεμάτων ηθικής τους, οι virtual influencers μπορούν να αποδειχθούν ως μια λύση. Πράγματι, η Nefele έχει χτιστεί με μια "πράσινη νοοτροπία". Βρίσκοντας καταφύγιο στη φύση και τον κόσμο, η influencer είναι πρεσβευτής της κυκλικής οικονομίας, ειδικά στον κόσμο της μόδας. Ούσα ψηφιακή από τη φύση της, τα ρούχα της είναι – ως επί το πλείστον – εικονικά, κάτι που ανοίγει επίσης πόρτες στη συζήτηση γύρω από το Metaverse.
Η επαυξημένη και η εικονική πραγματικότητα θα προσθέσουν πολλές νέες ευκαιρίες τόσο για το ηλεκτρονικό περιεχόμενο όσο και για το μάρκετινγκ και μπορούν να επιτευχθούν με τη χρήση ενός εικονικού influencer. "Μην σπαταλάτε περισσότερα φυσικά ρούχα, αγοράστε meta-fashion", λέει η Elicona. Η Nefele είναι ήδη ένα βήμα μπροστά στη συζήτηση περί Web 3.0 και εξαλείφει προηγούμενες αντιλήψεις σχετικά με τη βιομηχανία μόδας, βοηθώντας το κόσμο να κατανοήσει τόσο τη δύναμη των διαδικτυακών περιουσιακών στοιχείων όσο και κοινωνικά ζητήματα όπως η ρύπανση του περιβάλλοντος.
Τα πλεονεκτήματα ενός virtual influencer
Φυσικά, ίσως η πιο σημαντική αξία που οι εικονικοί influencers μπορούν να προσθέσουν στις εταιρείες είναι η αποδεδειγμένη ασφάλεια της εικόνας τους. Οι εταιρείες που συνδέονται μαζί τους δεν χρειάζεται να φοβούνται την τυπική ανεξέλεγκτη συμπεριφορά των φυσικών influencers, οι οποίοι εμπλέκονται συχνά σε σκάνδαλα λερώνοντας την εικόνα της μάρκας. Οι εικονικοί influencers εξαλείφουν όλους τους κινδύνους με το νέο stress-free μοντέλο επικοινωνίας. Τέλος, η εικονική φύση της Nefele προσφέρει επίσης μια τεράστια δυνατότητα επεκτασιμότητας. Ούσα πλήρως προγραμματισμένη ηλεκτρονικά, όλη η ζωή ενός εικονικού influencer μπορεί να ανταποκριθεί άψογα σε άμεσες μάρκετινγκ ανάγκες. Αντί να προωθεί απλώς προϊόντα, η Nefele μπορεί να ενσωματώσει το μήνυμα μιας εταιρείας μέσα στη δική της ιστορία, κάνοντας το αποτέλεσμα να φαίνεται πιο αξιόπιστο – και επομένως πιο αληθινό.
Ωστόσο, με όλα τα παραπάνω, μερικές φωνές έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι οι εικονικοί άνθρωποι θα αντικαταστήσουν τελικά τους πραγματικούς. "Το μυστικό είναι να δούμε αυτές τις νέες τεχνολογίες χωρίς σύγκριση ή φόβο αντικατάστασης μας. Δημιουργήσαμε τη Nefele με στόχο να δώσουμε τις αρχές της ανθρωπότητας πίσω στους ίδιους τους ανθρώπους χρησιμοποιώντας τη τεχνολογία. Πιστεύουμε ακράδαντα στην ανθρώπινη πλευρά της τεχνολογίας, η οποία θα μας επιτρέψει να πετύχουμε μοναδικές και συναρπαστικές εμπειρίες για το κόσμο μας", ανέφερε ο Boschero.
Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει ακριβώς πώς θα μοιάζει το μέλλον, όμως τα στοιχεία δείχνουν πως το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς influencer μάρκετινγκ πρόκειται να φτάσει τα 24.1 δισεκατομμύρια $ μέχρι το 2025. Γεννημένη στην πόλη του Τορίνο και φέρνοντας ξεκάθαρα κάποια χαρακτηριστικά στοιχεία της ιταλικής κοινωνίας, Nefele μας δείχνει πως η πολύπλοκη τεχνολογία μπορεί να είναι πιο ανθρώπινη από ό,τι αρχικά πιστεύαμε. Και αφού οι πραγματικοί άνθρωποι απέτυχαν να βελτιώσουν την κοινωνία μέσω του διαδικτύου, ίσως η σύγχρονη καινοτομία μπορεί πλέον να μας βοηθήσει να προωθήσουμε σημαντικές ανθρώπινες αξίες και να επιτύχουμε πραγματική κοινωνική ποικιλομορφία.
Who is who
Με εργασιακή εμπειρία στη μεγαλύτερη εταιρεία τεχνολογίας του κόσμου, η Demi Karanikolaou συνεργάζεται με τα πιο γνωστά διεθνή publications και οίκους μόδας, βοηθώντας τους να χτίσουν τη ψηφιακή τους στρατηγική. Όντας στη καρδιά των εξελίξεων η αρθρογραφία της στο Harper's Bazaar στοχεύει στο να ρίχνει φως στη στροφή της βιομηχανίας προς το digital.