
Ο Nicolas Ghesquière έχει πλέον παραδοθεί στην Καλιφόρνια. Τα τελευταία χρόνια ο artistic director της γυναικείας σειράς του Louis Vuitton πηγαινοερχόταν μεταξύ Λος Άντζελες και Παρισιού. Την περασμένη άνοιξη αγόρασε ένα σπίτι στη Δυτική Ακτή, "πολύ μακριά από το Παρίσι, αλλά πολύ κοντά στην καρδιά μου", όπως επισημαίνει ο ίδιος. Αυτό το νέο δεύτερο σπίτι (με την πνευματική όσο και την υλική σημασία) τον έχει κάνει πιο θετικό, ακόμα και ευγενέστερο. "Σίγουρα με έχει επηρεάσει, αισθάνομαι πιο χαλαρός" μου λέει.
Στη διάρκεια της καλιφορνέζικης περιόδου του ο Ghesquière έχει παρουσιάσει μερικές από τις πιο εμπνευσμένες δουλειές του στον Louis Vuitton, μεταξύ των οποίων η εντυπωσιακή sci-fi επίδειξη στο Salk Institute του Σαν Ντιέγκο τον Μάιο και η συλλογή του Φθινόπωρο 2022, ένα κολάζ αγαπημένων κλισέ από την κουλτούρα των εφήβων, που λειτούργησε ως ένα είδος δήλωσής του πώς αντιλαμβάνεται αυτή τη νέα αίσθηση που ο ίδιος αποκαλεί "chill".
Ο Ghesquière προς τα τέλη της δεκαετίας του ’90, άγνωστος ακόμη, είχε ξεκινήσει να δημιουργεί το στίγμα του στον Balenciaga. Από εκεί, το 2013, προσγειώθηκε στο πετράδι του στέμματος της LVMH, σχεδιάζοντας εξαρχής τολμηρά και έντονα ευρηματικά κομμάτια, σε μια περίοδο κατά την οποία πολλοί creative directors θεωρούνταν περισσότερο έμποροι παρά σχεδιαστές. Το αδιάκοπα θετικό πνεύμα του Ghesquière είναι μια δροσερή πνοή σε μια βιομηχανία που συχνά φλερτάρει με τον κυνισμό, ίσως μάλιστα να μοιάζει να ακροβατεί στα όρια της ψευδαίσθησης. Ξοδεύουν οι νέοι άνθρωποι υπέρογκα ποσά για να αποκτήσουν παλιά του Balenciaga κομμάτια; "Φανταστικό, πραγματικά τέλειο!". Κάνει απίστευτα θεαματικά shows, που θα τον τρόμαζαν τα πρώτα του χρόνια; "Υπέροχα!". Χαρακτηρίζει το γεγονός ότι δουλεύει για τον Louis Vuitton ως "απίθανο!". Κι αναρωτιέσαι: Τι τον έχει πιάσει αυτό τον όμορφο Γάλλο; Πριν καλά καλά το καταλάβεις, τσαφ, μετακομίζει στο Λος Άντζελες! Αγαπάει την καινούρια του πόλη σαν να είναι μια καινούρια αγάπη. "Υπάρχει μια βαθύτερη ουσία, μια συγκεκριμένη διανοητική κατάσταση. Δεν είναι μόνο μύθος, υπάρχει μια χαλαρή άνεση, ίσως παραπάνω για μένα που είμαι ξένος". Σε μια πόλη όπως το Παρίσι "οι άνθρωποι μπορεί να είναι λιγότερο προσιτοί στις συναλλαγές τους". Στο Λος Άντζελες όμως ο κόσμος "αφιερώνει χρόνο για να μάθει πώς είσαι, τι κάνεις. Αυτό πραγματικά το λατρεύω. Για μένα είναι υπέροχο να έχεις αυτή την ευγένεια και να δίνεις λίγη προσοχή στον άλλο" αναφέρει. Φυσικά και ο Ghesquière αγαπάει πάντα το Παρίσι, όμως στην Καλιφόρνια "αισθάνομαι πολύ προστατευμένος". Του αρέσει ιδιαίτερα η μείξη των διαφορετικών στυλ, η οποία του ταιριάζει, αν αναλογιστούμε ότι η δουλειά του στον Louis Vuitton υπήρξε πάντα ουσιαστικά μεταμοντέρνα, ένα συναρπαστικό μείγμα εποχών και ιστορίας.


Το ίδιο αυτό πνεύμα διαπνέει τη συλλογή του Ghesquière για το φθινόπωρο, η οποία περιλαμβάνει από skateboard ties, φαρδιά άνετα παντελόνια και πανωφόρια που θυμίζουν τη ζακέτα του παππού μέχρι ποιητικά σιφόν και τουαλέτες, φτιαγμένα από χιλιάδες τούλια. Είναι αυτό το πνεύμα που επιτρέπει την ελευθερία στον συνδυασμό ιδεών, και, το κυριότερο, την απόλυτη ελευθερία που αισθάνεσαι όταν είσαι νέα/ος και ωραία/ος και ο ήλιος λάμπει για σένα κάθε μέρα. Ο Ghesquière τελειοποιεί "ένα λεξιλόγιο που δεν είναι ούτε θηλυκό ούτε αρσενικό, είναι απλώς αυτό που σπάει τους κανόνες", όπως ο ίδιος τονίζει, καθώς καπνίζει ένα πολύ λεπτό ηλεκτρονικό τσιγάρο. Η Marie-Amélie Sauvé, για πολλά χρόνια stylist και συνεργάτης του, περιγράφει τη γυναίκα για την οποία εκείνος σχεδιάζει σαν "θεά ή ηρωίδα", δυνατή μαχήτρια και την ίδια στιγμή ευάλωτη.
Το συμπέρασμα που προέκυψε από τη συλλογή που παρουσίασε στην επίδειξή του είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων: Μπλούζες του ράγκμπι και τεράστια πουλόβερ, σαν αυτά που θέλουμε να μας τυλίξουν καθώς πέφτει το σούρουπο στην παραλία, με prints από φωτογραφίες του David Sims, φορεμένα πάνω από απαλά κυματιστά φορέματα, "λίγο σαν τον ρομαντισμό των ιμπρεσιονιστών", σύμφωνα με τον Ghesquière. "Η αίσθηση της Καλιφόρνιας ήταν σαφώς παρούσα στη συγκεκριμένη συλλογή" μου λέει η ηθοποιός Κλόι Γκρέις Μορέτζ, που συνεργάζεται με τον Ghesquière από το 2018. "Υπήρχαν στιγμές αληθινά αρρενωπές και άλλες που ήταν εξαιρετικά ρομαντικές. Και όσοι παρακολουθούσαμε από την πρώτη σειρά νιώθαμε να μας παρασύρει μακριά".
Ο Ghesquière βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας του. Σύμφωνα με τη Sauvé, η πανδημία και όλα τα ανησυχητικά επακόλουθα της κλιματικής αλλαγής τον έχουν κινητοποιήσει περισσότερο από ποτέ. "Ούτως ή άλλως, είναι ένας άνθρωπος με πολύ ισχυρό και συγκεκριμένο όραμα, όμως όσα συνέβησαν κατέστησαν το όραμα αυτό ακόμα πιο επείγον" εξηγεί. Παράλληλα, βρήκε χρόνο να ασχοληθεί και με άλλα projects, όπως με τα κοστούμια της Αλίσια Βικάντερ για την τηλεοπτική προσαρμογή της Irma Vep του Olivier Assayas, η οποία έκανε πρεμιέρα το καλοκαίρι στο HBO. Ο Ghesquière βρήκε τη συνεργασία με τον Assayas τόσο δημιουργική, ώστε τον βοήθησε να εμπνευστεί το σύνολο της συλλογής του Φθινόπωρο 2022, μια σκοτεινή μπάλα-χρονομηχανή, την οποία επιθυμούσε να πραγματοποιήσει τα τελευταία πέντε χρόνια. Η δουλειά του Ghesquière παραμένει διαχρονικά συναρπαστική, επειδή, παρότι ο ίδιος είναι στραμμένος προς το μέλλον, ειδικά της επιστήμης και του sci-fi, θεωρεί ότι η παρθενογένεση στη μόδα είναι αδύνατη και άσκοπη. "Το ίδιο το ρούχο μπορεί να είναι τόσο νέο όσο εγώ προσπαθώ να το κάνω, δεν παύει όμως να είναι ένα κολάζ" παρατηρεί.
Όταν σχεδιάζει ή "χτίζει", αυτό που τον απασχολεί είναι πώς όλα τα στοιχεία του ρούχου θα συνδυαστούν πάνω στην πασαρέλα "προκειμένου να δώσουν μια νέα αίσθηση". Αναζητά ρούχα που "μπορούν να σε τυλίξουν, που σε κάνουν να νιώθεις όμορφα και άνετα". Πιστεύει ότι η πρωτοτυπία είναι απαραίτητη στη μόδα; "Όχι, όχι" απαντά γρήγορα. "Και μήπως ήταν ποτέ;" και συνεχίζει πως επρόκειτο για "σπουδαία δήλωση" να λες ότι κάτι είναι καινούριο και πρωτότυπο, αλλά σπάνια συμβαίνει αυτό και "πάντα έχει να κάνει με την οπτική αυτού που το δημιουργεί, ώστε να φαίνεται καινούριο ή διαφορετικό". Ίσως είναι "μια εξέλιξη. Τα πάντα από κάτι άλλο προέρχονται. Και μου φαίνεται τρομακτικό, κατά μια έννοια, να δηλώνεις πως είναι καινούρια, καλύτερα να λες πως πρόκειται για εξέλιξη. Από κάτι μεγαλώνουμε. Δε μας ανήκει, αλλά το μεταφέρουμε και το μεταμορφώνουμε σε κάτι".
Ο Ghesquière αφιερώνει τις σκέψεις του στο πώς θα κάνει κάτι πολυτελές. "Οι άνθρωποι έχουν περιέργεια σχετικά με τη διαδικασία που γίνονται τα πράγματα, για το αν κατασκευάζονται με ηθικά μέσα, αλλά και με την ίδια την ποιότητα που τα διακρίνει" λέει. Σε έναν κόσμο όπου η ταχύτητα είναι εύκολη και αναμενόμενη, ο χρόνος και η πολυτέλεια έχουν γίνει συνώνυμα. Όσον αφορά τα ρούχα, "είναι μια διαίσθηση, ένα ένστικτο. Μια πολύ άμεση επιθυμία, που θες να εκφράσεις αμέσως, σωστά; Άρα, πρέπει να επιτύχεις τη μέγιστη ποιότητα σε πολύ περιορισμένο χρόνο". Στον Louis Vuitton ο Ghesquière επενδύει πολύ χρόνο στην τεχνολογία. Για το φθινόπωρο το μεγάλο του επίτευγμα ήταν να τυπώσει πάνω σε υφάσματα, όπως το σατέν, τις φωτογραφίες εφήβων του Sims, επιλεγμένες από παλιά τεύχη περιοδικών, όπως το The Face. Κοιτώντας τα από πολύ κοντά, η ποιότητα των εικόνων σε αυτά τα υλικά είναι αφάνταστα άψογη. "Κατ’ εμέ, το να πετύχουν αυτή την ακρίβεια ήταν η μεγαλύτερη καινοτομία που αναπτύχθηκε γι’ αυτή τη συλλογή".
Από την αρχή της καριέρας του ο Ghesquière έχει διαμορφώσει σταθερούς δεσμούς με διασημότητες, όπως οι Τζένιφερ Κόνελι και η Σαρλότ Γκενσμπούρ, εξίσου όμως ενδιαφέρουσες είναι και οι νέες φιλίες, όπως η YouTuber Emma Chamberlain και η influencer του TikTok Charli D’Amelio. Αυτό που αναζητά ο Ghesquière είναι άνθρωποι που μεταφέρουν τη μόδα του κάπου αλλού. "Αυτό σημαίνει πως έχεις μια περιέργεια να φορέσεις τα συγκεκριμένα ρούχα… Έτσι, προσθέτεις κάτι σε αυτά ή αυτά προσθέτουν κάτι σε αυτό που είσαι". Οι αστέρες έλκονται από τα ρούχα του Ghesquière λόγω της ικανότητάς τους να περιβάλλονται μέσα στην υψηλή μόδα, αλλά ταυτόχρονα να ασκούν και τον έλεγχο. Μπορεί οι ώμοι να είναι δυνατοί, τα σχήματα γεμάτα ένταση, ποτέ όμως η κάθε προσωπικότητα δεν έρχεται δεύτερη στις καλλιτεχνικές επιθυμίες του σχεδιαστή. "Την πρώτη φορά που φόρεσα ρούχο του απλώς ένιωσα πραγματικά ευπρόσδεκτη" εξηγεί η ηθοποιός Σίνθια Ερίβο, που αυτή τη χρονιά εμφανίστηκε σχεδόν αποκλειστικά με Louis Vuitton στο κόκκινο χαλί. Ρωτάω τον Ghesquière αν πιστεύει ότι η πασαρέλα έχει αποκτήσει πλέον μεγάλη αξία. "Αυτό που συναρπάζει είναι πως δεν είναι στον δικό σου έλεγχο" επιμένει ο Ghesquière. Το πόσο και ποιοι φορούν τα ρούχα με εμπνέει ακόμα περισσότερο απ’ ό,τι πριν και από μία δεκαετία". Αυτό που διαπιστώνει τώρα, ιδιαίτερα στους νεότερους καταναλωτές, είναι "η πολύ πιο προσωπική έκφραση στο ντύσιμο, με απλότητα και ελευθερία. Νομίζω πως το σπουδαιότερο είναι να δημιουργείς ένα πνεύμα ελευθερίας παρά οτιδήποτε άλλο".
