
Ένα από τα πιο "ηχηρά διαζύγια" στον χώρο της μόδας υπήρξε αυτό ανάμεσα στον οίκο Gucci και τον Alessandro Michele. Τη θέση του ανέλαβε ο Sabato De Sarno και όλο το βάρος των προσδοκιών για την αλλαγή σελίδας στο αφήγημα του διάσημου και επιδραστικού ιταλικoύ οίκου έπεσε στις πλάτες του έμπειρου μεν σχεδιαστή, που όμως πρώτη φορά αναλάμβανε ρόλο Creative Director. Το show για το ντεμπούτο του, με την Gucci Ancora, τον περασμένο Σεπτέμβριο, ήταν ένα από τα hot tickets της εβδομάδας μόδας του Μιλάνου και η υποδοχή ήταν γενικά ενθουσιώδης. Αν κρίνουμε και από την εξέλιξη, το πόσο δηλαδή αναπαράχθηκαν τα looks της Gucci Ancora στις εμφανίσεις των fashionistas και των celebrities, αυτή λες ότι ήταν μια αρκετά επιτυχημένη συλλογή. Αν, ωστόσο, με το ντεμπούτο του De Sarno, ο οποιοσδήποτε αντίλογος κρατήθηκε πίσω (με το σκεπτικό πάντα ότι χρειάζεται χρόνος για να εξελιχθεί το δημιουργικό όραμα ενός φρεσκοδιορισμένου σχεδιαστή), η δεύτερη κολεξιόν δίνει μια ακόμα καλύτερη οπτική της "μεγάλης εικόνας"- αυτή προφανώς που η Gucci επιδιώκει για τη νέα της εποχή- και ανοίγει χώρο για περισσότερη κριτική. O Sabato De Sarno με τη συλλογή Gucci για τη σεζόν Φθινόπωρο – Χειμώνας 2024 που παρουσιάστηκε τώρα στο Μιλάνο, κατακτά για μία ακόμα φορά την αριστεία και διατηρεί τη θέση του στα hot tickets της μιλανέζικης εβδομάδας μόδας. Το όραμά του ξεκαθαρίζει ακόμα περισσότερο, το status του χωρίς αμφιβολία εδραιώνεται, το στοίχημα για τη μαμά – εταιρεία Kering φαίνεται να έχει κερδηθεί, όμως κάτι μοιάζει ακόμα να συγκρατεί τη fashion κοινότητα από το να ξεσπάσει σε απόλυτο ενθουσιασμό.
Τι είδαμε στη συλλογή Gucci AW'24;
Classy αισθησιασμός και αριστούχα δεξιοτεχνία είναι δυο χαρακτηρισμοί που περιγράφουν τη συλλογή Gucci AW'24. Η φρεσκάδα και η νιότη που αποπνέουν τα looks που εμπνεύστηκε ο De Sarno αγγίζουν την κορυφή, το στιλ ελίσσεται με αξιοθαύμαστη ευελιξία ανάμεσα στον μινιμαλισμό και τον μαξιμαλισμό, άρα μπορεί να βρεθεί εδώ κάτι για όλους, η εκτέλεση του οράματός του, που ο ίδιος θα περιγράψει στο σημείωμά του "ως όνειρα που συνομιλούν με την πραγματικότητα", εμφανίζεται σύμφωνη με το αποτέλεσμα: ρούχα και αξεσουάρ που μπορούν να φορεθούν χωρίς να στερούνται μαγείας.
Το μοντέρνο tailoring, που βρίσκεται στην καρδιά της συλλογής, διεκδικεί εύκολα το κύρος ενός case study για την άψογη εκτέλεσή του, ενώ τα πανωφόρια, που στα περισσότερα looks εμφανίζονται bottomless, είναι αναμφίβολα star quality πρωταγωνιστές. Τα lingerie looks, που έχουν φτιαχτεί με ιδιαίτερη φροντίδα στις λεπτομέρειες (από δαντέλα και βελούδο), ανήκουν στα "δυνατά χαρτιά" της συλλογής, ενώ η παλέτα με τα candy χρώματα (baby blue, pink, pale yellow, lime) που συνυπάρχουν σε αρμονία με πιο συμβατικές αποχρώσεις (μαύρο, χακί, μπεζ) βγάζει έναν ακόμα άσσο από το μανίκι του De Sarno. Tα αξεσουάρ, όπως οι μπότες ιππασίας και τα εμβληματικά Gucci loafers που μεταμορφώνονται σε πλατφόρμες με τακούνι και slingback, αλλά και η νέα top handle GG Milano, δίνουν ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στην "casual-meets-formal" αύρα της συλλογής.
Ο αγνός μινιμαλισμός αποτυπώνεται με αξιοθαύμαστο τρόπο σε μάξι στράπλες φορέματα, που φοριούνται με τσόκερ και μπότες, τα κοντά σορτς, που κυριάρχησαν και στην προηγούμενη κολεξιόν, παραμένουν ο πιο συναρπαστικός παίκτης του "νέου στιλ Gucci", και συνδυάζονται με εφαρμοστά σακάκια και utility τζάκετ, οι μίντι φούστες μπαίνουν στη εξίσωση ως ρυθμιστές του τολμηρού sexiness που αποτυπώνεται σε τοπ που θυμίζουν εσώρουχα, τα πλεκτά twin sets αναβαθμίζονται μέσα από το glitz που φέρνουν τα bijoux που τα διακοσμούν.
Επιστροφή, όμως, στα πανωφόρια της συλλογής, και αν με το lime παλτό με κρόσσια και τα glossy leather jacket σε Rosso Ancora της Gucci SS'24 γράφτηκε το πρελούδιο, το πολυφωνικό έργο του De Sarno συνεχίζεται στην Gucci ΑW'24 με περισσότερα παλτό στολισμένα με κρόσσια και πούλιες (σε μία περίπτωση ντεγκραντέ), με κομψά peacoats σε λαχταριστές αποχρώσεις ή με ζακάρ μοτίβα (που η κοντινή παρατήρηση αποκαλύπτει ότι πρόκειται για την αφηρημένη μορφή ερωδιών), με sporty chic μοντγκόμερι (που συνδυάζονται με μποξεράκια) και με δερμάτινα τζάκετ με σταμπωτό GG Monogram (αναζητήστε εκείνο το γαλάζιο που μεταφράζει τη τραχιά υφή του δέρματος σε "κοριτσίστικο όνειρο" ή το ριγέ python που μετουσιώνει τον εξωτισμό σε μοντέρνα καθημερινή κομψότητα ). Όπως θα γράψει στην κριτική της για τη συλλογή Gucci AW'24 η Booth Moore για το WWD, "θα ήταν μεγάλη πρόκληση το να να μην μπορέσει να βρει κανείς ένα παλτό για αγαπήσει σ' αυτή τη συλλογή".
Gucci ΑW'24: ένα συμπέρασμα
Προφανώς, καμία συλλογή δεν μπορεί να κερδίσει το γούστο όλων. Μπορεί, όμως, να εξασφαλίσει τη συνολική αποδοχή και αναγνώριση για τη μαεστρία και την απόδοσή της. Και σίγουρα αυτή η δεύτερη συλλογή του Sabato De Sarno για τον Gucci δεν μπορεί να αμφισβητηθεί εύκολα σ΄ό,τι φορά το αψεγάδιαστο tailoring, τη λιτή και ουσιαστική έμπνευση, την "τόσο όση" δόση μαγείας και λάμψης, την απήχηση που διαφαίνεται ότι θα έχει, τα trends που θα δημιουργήσει (τα pantless looks με κοντά παλτό θα μπορούσε να είναι η σύγχρονη εκδοχή του coatdress, ας πούμε). Είναι μια συλλογή φρέσκια, νεανική, σέξι, κομψή, αντανακλά τη γενικότερη τάση της εποχής (όπου ο καταναλωτής δεν αρκείται μόνο στο να ονειρεύεται βλέποντας μια συλλογή, αλλά θέλει να μπορεί και να τη φορέσει), ενσωματώνει το αφήγημα του δημιουργού του, που δείχνει αρκετά "προσγειωμένος" και "ρεαλιστής" ως προς την αντίληψή του για τη μόδα. Και κυρίως, όπως, θα πει ο ίδιος στο σημείωμά του, δεν βιάζεται: "Αυτός είναι ο τρόπος μου να ονειρεύομαι, χωρίς βιασύνη, κάνοντας εικόνες και αρχίζοντας να χτίζω τις προσδοκίες μου όπως βάζουμε τα τούβλα σ' ένα σπίτι".
Ο αντίλογος συνοψίζεται σε σχόλια που εντοίζουν μια επανάληψη και ελάχιστη εξέλιξη από την προηγούμενη συλλογή, αλλά και σε σχόλια που βρίσκουν αναλογίες, στο στιλ, με συλλογές άλλων οίκων, όπως η Miu Miu, o Valentino και η Prada. Ως προς το τελευταίο, η απάντηση είναι ότι στη μόδα κάτι παίρνεις και κάτι δίνεις από τους άλλους, η επιρροή, για παράδειγμα του (μπορντο-κόκκινου) Rosso Ancora ήταν εμφανής την περασμένη σεζόν και σε άλλους δημιουργούς. Ως προς το πρώτο σχόλιο, από την άλλη, η οποία επανάληψη θα μπορούσε να δικαιολογηθεί στο πλαίσιο της επιθυμίας για την καθιέρωση ενός νέου ύφους και μιας συγκεκριμένης ταυτότητας – για τον οίκο και τον σχεδιαστή. Επίσης, μιλάμε μόλις για τη δεύτερη συλλογή του De Sarno- ξεχνώντας ότι οι ταχύτατοι ρυθμοί με τους οποίους κινείται η μόδα συχνά πριμοδοτούν γρήγορα, άνευρα και αυθόρμητα συμπεράσματα.
Ας βάλουμε, όμως, σ' αυτή την κουβέντα μία ακόμα παράμετρο που μπορεί να εξηγεί τη συγκρατημένη κριτική- και διατυπώθηκε ήδη από κάποιους στη βιομηχανία: το στιλ της συλλογής Gucci AW'24, παρά τον πλουραλισμό της σε μίνιμαλ και statement looks, μοιάζει να απευθύνεται σε συγκεκριμένο τύπο γυναίκας (σε ηλικία και σωματότυπο). Αυτή η επιμονή στο pantless look, ας πούμε, που τόσο αμφισβητήθηκε στις τάσεις της προηγούμενης σεζόν, εδώ όχι μόνο επιστρέφει αλλά γίνεται κυρίαρχη- και δεν είναι σίγουρο πόσο κατευναστική μπορεί να είναι η δήλωση του Sabato στα παρασκήνια ότι στην αγορά θα μπορεί να βρει κανείς παντελόνια που θα συνδυάζονται με τα τζάκετ που προτείνει. Η ίδια αυτή νεανικότητα και φρεσκάδα που χαρακτηρίζει τη συλλογή ( μήπως τα ρούχα είναι πολύ νεανικά, ήταν ο προβληματισμός), είναι η ίδια που μοιάζει να της βάζει τρικλοποδιά. Απομένει να δούμε, βεβαίως, πώς και αν θα γυρίσει το νόμισμα ο Sabato De Sarno σε κάτι που θα δείχνει πιο συμπεριληπτικό, αλλά αυτό που μπορούμε να πούμε σίγουρα είναι ότι πρόκειται για έναν από τους Creatives Director της νεότερης γενιάς που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε.
