
Το μικρό μαύρο φόρεμα πρωτοεμφανίστηκε το 1926 ως ένα απλό, μάλλον σπορ μαύρο φόρεμα από ελαφρύ κρεπ ντε σεν, με μακριά μανίκια, που έφτανε μόλις κάτω από το γόνατο και δημιούργησε η Coco Chanel. Χωρίς κεντήματα ή στολίδια –η ίδια η Chanel το φορούσε με πολλές σειρές μαργαριτάρια – , είχε στοιχεία από τον ανδρικό ενδυματολογικό κώδικα. Στο Φεστιβάλ των Καννών τον περασμένο Μάιο η Κίρστεν Ντανστ φορούσε μαύρο σιφόν φόρεμα από τη Resort συλλογή της Chanel του 1995, ενώ η Λίλι-Ρόουζ Ντεπ εμφανίστηκε στην Κρουαζέτ με τρία διαφορετικά μαύρα μίνι φορέματα Chanel, μεταξύ των οποίων ένα στράπλες LBD από τη συλλογή Φθινόπωρο 1994. Η Ελ Φάνινγκ στις Κάννες και η Kylie Jenner στο Παρίσι φορούσαν το ίδιο μαύρο φόρεμα Bottega Veneta, ενώ η Ντακότα Τζόνσον κυκλοφορούσε στο Μιλάνο με μαύρο εφαρμοστό Versace, που θύμιζε το διάσημο φόρεμα της πριγκίπισσας Νταϊάνα. Αυτή η επιστροφή έχει νόημα αν σκεφτούμε τον τρόπο με τον οποίο καταναλώνουμε τις φωτογραφίες των διασημοτήτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επισημαίνει η Kate Young, στυλίστρια με πελάτισσες τις Τζόνσον, Μισέλ Γουίλιαμς, Σκάρλετ Γιόχανσον, Τζούλιαν Μουρ και Σελένα Γκόμεζ. "Έχοντας κοιτάξει τόσα παλαβά σχέδια, τόσο χρώμα και τόσα logos, ένα μαύρο φόρεμα είναι απλά ανακουφιστικό".





Η Valerie Steele, διευθύντρια και chief curator του Μουσείου στο Fashion Institute of Technology και συγγραφέας του βιβλίου "The Black Dress", αναφέρει πως από έναν αντίστοιχο κορεσμό είχε προκύψει το αρχικό μικρό μαύρο φόρεμα. "Η Chanel περιγράφει ότι είχε αισθανθεί ναυτία από την έντονη πολυχρωμία του Poiret" λέει και συνεχίζει: "Το μαύρο μπορεί να σημαίνει πολλά διαφορετικά πράγματα ταυτόχρονα. Έτσι, νομίζω, εξηγείται η δημοτικότητα του μικρού μαύρου φορέματος και οι διαφορετικές μορφές και στυλ που παρουσιάζει". Ίσως το πιο δημοφιλές LBD είναι το Givenchy φόρεμα της Χόλι Γκολάιτλι, την οποία ενσάρκωνε η Όντρεϊ Χέπμπορν στο "Πρόγευμα στο Tiffany’s". Στο πάρτι για την επαναλειτουργία του καταστήματος στη Νέα Υόρκη πολλές καλεσμένες εμφανίστηκαν με διαφορετικές εκδοχές του ρούχου. Άλλωστε "το μικρό μαύρο φόρεμα είναι το άκρον άωτον της κομψότητας" σύμφωνα με τον Matthew M. Williams, σημερινό creative director του Givenchy, ο οποίος απέτισε τον δικό του φόρο τιμής στο φόρεμα της Χέπμπορν στη συλλογή του Φθινόπωρο 2023 δημιουργώντας ένα μάξι ντραπέ με έναν ώμο. "Ξέρω πως θα ήταν αδύνατο να γίνουν βελτιώσεις σε αυτό που έφτιαξε ο Hubert de Givenchy" σημειώνει ο Williams."Αλλά οι καιροί έχουν αλλάξει δραστικά κι αυτό που ήθελα ήταν να επανερμηνεύσω εκείνο το πνεύμα με σημερινό λεξιλόγιο".





Το μαύρο μπορεί να κάνει κάτι να μοιάζει σύγχρονο, όπως η μαύρη δαντέλα του Dior ή το σιφόν του Valentino. "Το μικρό μαύρο φόρεμα είναι ο ιδανικός καμβάς για πειραματισμό" προσθέτει η Tory Burch. "Μπορεί να είναι μίνιμαλ ή ρομαντικό, άνετο ή σοφιστικέ και ποτέ δε δείχνει υπερβολικό". Πλέον δεν υπάρχουν κανόνες για το πώς πρέπει να είναι ένα μικρό μαύρο φόρεμα ή για το ποιος μπορεί να το φοράει. Όπως λέει ο Harris Reed, που ως creative director άνοιξε τη συλλογή της Nina Ricci Φθινόπωρο 2023 με μαύρο μίνι με πουά κάτω από ένα πουά τούλινο πέπλο, "το μικρό μαύρο φόρεμα είναι για μένα το ρούχο που μπορεί να φορεθεί με οτιδήποτε. Είναι το κομμάτι του στυλιστικού DNA που κάθε γυναίκα, άνδρας ή μη δυαδικό άτομο πρέπει να έχει πάντα στην γκαρνταρόμπα του".


