
Όταν η Nadège Vanhée-Cybulski, artistic director των γυναικείων συλλογών Hermès, ήταν 19 χρονών, αισθανόταν πραγματικά περήφανη για το στυλ της. "Προτιμούσα τα τεράστια Levi’s baggy παντελόνια με στενά μαύρα T-shirts. Είχα κοντά μαλλιά και φορούσα άσπρα σαμπό" μου λέει. Την εποχή εκείνη φοιτούσε στη Royal Academy of Fine Arts του Βελγίου, μια σχολή που είχε βγάλει ταλέντα όπως ο Martin Margiela, η Ann Demeulemeester και ο Dries Van Noten. Η ίδια περιγράφει την τότε αισθητική της ως "techno, με μια αύρα μυστηρίου". Την ημέρα της συνάντησής μας το κασμιρένιο παλτό της, το μαύρο πουλόβερ, το μαύρο τζιν και η καφέ "Kelly 32" απέχουν από την "techno, με μια αύρα μυστηρίου" εμφάνιση. Αντίθετα, της προσδίδουν την ποιότητα και την αίσθηση που και η ίδια παρουσιάζει στην πασαρέλα.
Η Vanhée-Cybulski ανέλαβε τη συγκεκριμένη θέση στον οίκο Hermès το 2014. Θυμάται ότι ήταν "πολύ, πολύ, πολύ ενθουσιασμένη που ξεκινούσε στον Hermès επειδή υπήρχαν εκεί όλα αυτά που γνωρίζουμε για τον οίκο: το ήρεμο στυλ, η ακρίβεια, η αύρα που τον περιβάλλει". Ήταν σαν να έμπαινε σε ένα μυστικό βασίλειο όπου τελικά μπορούσε να δει "πώς φτιάχνεται η μαγεία". Κάθε νέα συλλογή, εξηγεί, είναι μια ευκαιρία να δημιουργήσεις την ίδια δομή με διαφορετικά τουβλάκια. "Καλείσαι να γίνεις ο αρχιτέκτονας που χτίζει με τα υλικά, με σκοπό το αποτέλεσμα να μην είναι στάσιμο, αλλά να έχει δυναμική".
Εκείνα τα ξύλινα σαμπό της νεότητάς της επανεμφανίστηκαν περισσότερο από 20 χρόνια αργότερα, σε χαμηλοτάκουνη εκδοχή, συνδυασμένα με κάθε κομμάτι της ready-to-wear συλλογής του Hermès για την Άνοιξη 2021. Σε μία εβδομάδα έγιναν sold out. Τα διάσημα αξεσουάρ του Hermès, όπως οι τσάντες "Birkin" και "Kelly", πάντα προκαλούσαν φρενίτιδα, με λίστες αναμονής που είναι θρυλικές. Αλλά τα σαμπό; "Είναι από τα πιο απλά και μη ελκυστικά πράγματα. Και σ’ εμένα έκανε εντύπωση" λέει.

Η επιτυχία της γυναικείας σειράς της Vanhée-Cybulski για τον Hermès (την περασμένη χρονιά οι πωλήσεις ανέβηκαν κατά 43% σε σχέση με το προ πανδημίας 2019) οφείλεται στον τρόπο που προσεγγίζει τις αντιθέσεις. Καλείται να σχεδιάζει συλλογές που είναι εφήμερες σε έναν οίκο που φημίζεται για τη διαχρονικότητά του. Με άλλα λόγια, η "Birkin" εξακολουθεί να είναι σε ζήτηση λόγω της κατασκευής της, που παραμένει ίδια για δεκαετίες – χειροποίητη, από τεχνίτες με χρόνια εμπειρίας και από τα καλύτερα υλικά. Ό,τι παρουσιάζεται στην πασαρέλα αλλάζει κάθε έξι μήνες. Η πρόκληση δε μοιάζει να την πτοεί. Έχει αποδείξει ότι μπορεί να σχεδιάζει νέες ιδέες που ταυτόχρονα φέρουν ποικίλα στοιχεία από την παράδοση του Hermès.
Στη συλλογή της Άνοιξη 2022 οι φαρδιές τουνίκ, τα κομψά overalls και τα boxy παλτά είχαν δερμάτινες λεπτομέρειες, χαρακτηριστικές των κλασικών αξεσουάρ του οίκου. Η Vanhée-Cybulski είναι ασυνήθιστα απλή και προσιτή για κάποια που έχει τη θέση της και το ίδιο αισθάνεται και για το brand: θέλει να μπορεί ο κόσμος να το πλησιάσει. Αναφέρω την επίδραση που έχουν κάποια από τα πιο γνωστά κομμάτια του οίκου, όπως η "Birkin", την οποία μπορεί να κρατάει από μια κυρία από το 16ο διαμέρισμα του Παρισιού μέχρι η J.Lo καθώς βγαίνει από το γυμναστήριο, για να μη θυμηθώ τα αναρίθμητα ραπ τραγούδια στα οποία μνημονεύεται. "Είναι pop" δηλώνει. "Είναι παράξενο να λες ότι ο Hermès είναι "δημοκρατικός", αλλά πιστεύω ότι αυτό συμβαίνει". Το διασαφηνίζει: "Το καλό γούστο είναι για όλους. Αν αγοράσεις κάτι που θα το έχεις για χρόνια και διαιρέσεις την τιμή του με τα χρόνια αυτά, θα διαπιστώσεις ότι η αναλογία είναι καλή. Ωστόσο, υπάρχουν και προϊόντα που ίσως είναι πιο προσιτά, όπως ένα βραχιόλι, ένα μαντίλι, ένα μέικαπ".
Η Vanhée-Cybulski, αφού θήτευσε στην "αγία τριάδα" της μινιμαλιστικής μόδας –στο Maison Martin Margiela, στη Céline της Phoebe Philo και ως design director στη Row στη Νέα Υόρκη–, έγινε η πρώτη γυναίκα artistic director των γυναικείων συλλογών του Hermès εδώ και δεκαετίες. Δουλεύει χωρίς να την πιάνουν τα ραντάρ των social media, παρακολουθεί όμως άτομα ή ομάδες που θεωρεί "γνήσια", όπως οι East Village Shoe Repair (@eastvillageshoerepair_bk), και το vintage κατάστημα της Ζυρίχης Pink Sheep. Για τη συλλογή Φθινόπωρο 2022 η αναφορά της ήταν η δουλειά του Ιταλού φωτογράφου Luigi Ghirri και τα παλ χρώματά του.
Θεωρεί πως το φύλο ή η μητρότητα δεν πρέπει να παίζουν ρόλο στην καριέρα. "Δεν ξέρω γιατί πρέπει διαρκώς να δικαιολογούμε τον τρόπο που οι γυναίκες διαχειρίζονται την προσωπική τους ζωή" απαντάει όταν τη ρωτάω αν το γεγονός ότι είναι μητέρα επηρέασε τη δουλειά της κατά τη διάρκεια της πανδημίας (παραδέχεται ότι και τα δύο ήταν πρωτόγνωρα και έπρεπε να βρει τρόπο να τα συνταιριάξει). Η αλήθεια είναι ότι η κοινωνία μας σπάνια περιμένει από τους επιτυχημένους άνδρες να εξηγήσουν "πώς τα έχουν όλα".
Τα ρούχα της συλλογής Άνοιξη 2022, που παρουσιάστηκαν τον Νοέμβριο γύρω από την πισίνα μιας βίλας έξω από το Λος Άντζελες, μπορούσαν να φορεθούν τόσο από την ηθοποιό Λέσλι Μαν όσο και από τη 19χρονη κόρη της, την Άιρις Άπατοου. Το άνοιγμα του Hermès στη Γενιά Z είναι ένα θέμα που την απασχολεί. "Είναι ωραίο να έρχονται νεαρά άτομα και να βρίσκουν κάτι που τους αρέσει". Αλλά δε γίνεται εσκεμμένα. Δεν υπάρχουν στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν λόγω μάρκετινγκ ή ηλικιακές ομάδες τις οποίες προσπαθούν να προσεγγίσουν. "Η πολλή ενασχόληση με αναλύσεις και αλγορίθμους παράγει προϊόντα, όχι δημιουργίες. Η δημιουργία, αντίθετα, προϋποθέτει φαντασία, επιθυμία και απόλαυση".
*Όλα τα ρούχα και τα αξεσουάρ Hermès, Boutique Hermès.