
Η Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού σήκωσε αυλαία και την πρώτη μέρα του προγράμματός της παρουσίασε τη συλλογή του για τη σεζόν Φθινόπωρο – Χειμώνας 2023 ο οίκος Dior. Η Maria Grazia Chiuri αποτίνει φόρο τιμής μ' αυτή τη συλλογή στις γυναίκες της δεκαετίας του 1950 και ειδικά σε μία γυναίκα- άμεσα συνδεδεμένη με τον οίκο που εκπροσωπεί, την Catherine Dior – αδελφή του Christian Dior και μούσα του για το άρωμα "Miss Dior". Αλλά δεν είναι η μοναδική, καθώς στο σημείωμά της, η καλλιτεχνική διευθύντρια αναφέρεται σε δυο ακόμα εμβληματικές (και κυρίως αντισυμβατικές) Γαλλίδες : την Édith Piaf και την Juliette Gréco.
Οι γυναίκες – έμπνευσης και το μαγευτικό σκηνικό
Ως μία επανερμηνεία των 1950s, η Chiuri, όπως ήδη αναφέραμε, εμπνέεται για τη νέα συλλογή Dior από τρεις γυναίκες που όπως σημειώνει "μοιράζονται το ίδιο ανεξάρτητο πνεύμα που καθοδήγησε τις επιλογές τους". Και θα συμπληρώσει: "Ξεχωριστές προσωπικότητες, κάθε μία τους κατάφερε μέσω του lifestyle της να υπονομεύσει τα θηλυκά στερεότυπα τα οποία ήταν μέρος της μετα-πολεμικής νοοτροπίας". Αν και η σχεδιάστρια εστιάζει κυρίως στη μετα-πολεμική παρακαταθήκη, αλλά και το στιλ, των τριών γυναικών, ωστόσο δεν είναι μάλλον αμελητέα η πληροφορία ότι και οι τρεις συνδέθηκαν με τη γαλλική αντίσταση στη διάρκεια του B' Παγκοσμίου Πολέμου: η Catherine Dior μπήκε στην αντίσταση από νωρίς , συνελήφθη και βασανίστηκε από τη Γκεστάπο, και φυλακίστηκε από τους Ναζί. Μετά την απελευθέρωσή της, αποσύρθηκε σε μία φάρμα Προβηγκία όπου καλλιεργούσε τριανταφυλλιές για τη δημιουργία αρωμάτων.
H οικογένεια της Juliette Gréco επίσης εντάχθηκε στη αντίσταση, η μητέρα της φυλακίστηκε, εκείνη και η αδελφή της συνελήφθησαν και βασανίστηκαν από τη Γκεστάπο και έμεινε στη φυλακή για μήνες πριν την απελευθέρωσή της. Ήταν μόλις 16 ετών και επέλεξε για τη μετα-πολεμική ζωή της έναν boem τρόπο ζωής, γεμάτο ποίηση και φιλοσοφικές συζητήσεις για τον υπαρξισμό στα καφέ του Saint-Germain-des-Pres. Όσο για την Édith Piaf και την παθιασμένη ζωή της, υπήρχαν πάντα αμφιβολίες για τον ρόλο της στη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής της Γαλλίας και τη σχέση της με τους Ναζί, κάτι για το οποίο επικρίθηκε από τους σύγχρονούς της, ωστόσο στη συνέχεια έγινε γνωστή η συνδρομή της στη διάσωση Εβραίων και αιχμαλώτων από τα γερμανικά στρατόπεδα.
Κάνοντας εδώ μία παρένθεση, θα λέγαμε ότι τα looks της συλλογή με δερμάτινα aviator jackets, τις δερμάτινες καμπαρντίνες και τα λευκά πουκάμισα με λευκή μαύρη γραβάτα που συνδυάζονται με μαύρες φούστες θα μπορούσαν να ανταποκρίνονται πλήρως στην εμφάνιση μιας γυναίκας που αγωνίζεται, που αντιστέκεται.
"Η επιλογή της Catherine Dior να καλλιεργεί και να πουλάει λουλούδια ήταν ένα μήνυμα ελπίδας", σημειώνει η Grazia Chiuri. Το ίδιο και οι φωνές και η σκηνική παρουσία της Édith Piaf και της Juliette Gréco, που μετέτρεψαν τα πλούσια συναισθήματά τους και τον ρυθμό σε υπέροχα τραγούδια. Έτσι ακριβώς αντιλαμβάνεται η καλλιτεχνική διευθύντρια του Dior και το ένδυμα, ως μία απτή έκφραση ενός τρόπου σκέψης, ένα μέσο προσέγγισης και τον ρυθμικό συντονισμό με τον κόσμο γύρω μας.
Η υπέροχη έμπνευση της AW'23 συλλογή Dior συμπληρώθηκε από ένα μαγευτικό σκηνικό, μία εγκατάσταση για την οποία η Chiuri συνεργάστηκε με το atelier της καλλιτέχνιδας Joana Vasconcelos από την Πορτογαλία. Το "Valkyrie Miss Dior", όπως ονομάστηκε το σκηνικό, εξερευνά τη σχέση ανάμεσα στη "μνημειώδη γλυπτική, τα ανθρώπινα σώματα και τα ρούχα στα οποία ζούμε" θα πει η καλλιτέχνιδα που έχει αξιοποιήσει στη δημιουργία του κομμάτια υφάσματα, κεντήματα, κρόσσια και ό,τι μπορεί να είναι απαραίτητο στην κατασκευή ενός ρούχου.
Η συλλογή
Πολλές φορές η ιστορία ξεπερνάει την ίδια τη εκτέλεση μίας συλλογής, αλλά στην περίπτωση της Dior AW'23 η ιδέα είναι εξίσου δυνατή στην αποτύπωσή της. Η επανερμηνεία των 1950s και το στιλ των τριών εμβληματικών γυναικών που επιχειρεί η σχεδιάστρια είναι μία πραγματική σύγχρονη αντίληψη του πως θα μπορούσαν να δείχνουν οι πιο αποφασιστικές, αντισυμβατικές και δυναμικές γυναίκες του σήμερα. "Η συλλογή Dior είναι πολύ ενδεικτική μίας θηλυκότητας που πάει κόντρα στο ρεύμα", αναφέρει το σημείωμα του οίκου και αυτό είναι ξεκάθαρα εμφανές – και δεν υπονοείται- στα looks που μόνο και μόνο από το εφέ του τσαλακωμένου υφάσματος αντιλαμβάνεται κανείς την "τσακισμένη" κομψότητα που συναντά κανείς στο ανεπιτήδευτο στιλ των γενναίων γυναικών. "Των επαναστατών", θα σημειώσει ο οίκος.
Τα φλοράλ μοτίβα, βεβαίως, δεν απουσιάζουν από μία συλλογή φόρο τιμής στην ανθοπώλισσα Miss Dior και εμφανίζονται ως θολωμένα τριαντάφυλλα σε φούστες και φορέματα. Τα πιε ντε πουλ καρό, που ήταν παρόντα στο στιλ της Catherine Dior, εμφανίζονται στη συλλογή σε skirt suits με μίντι φούστες σε ίσια γραμμή και κοντά σακάκια (ή τζάκετ) αλλά και σε πλισέ full skirts, ενώ άλλο μοτίβο που εμφανίζεται έντονα στη συλλογή είναι το ταρτάν που εφαρμόζεται σε παλτό, τζάκετ και φούστες σε ίσια γραμμή. Στη συλλογή συναντάμε, επίσης, κομψά μίντι φορέματα σε λεοπάρ, ενώ το ρουμπινί, το σμαραγδί, το κίτρινο του τοπαζιού και το μπλε είναι αποχρώσεις που η Chiuri αξιοποιήσει στα looks της για να τονώσει την κυρίαρχη παλέτα του άσπρου- μαύρου.